Kuratorium Oświaty w Szczecinie

Zasady udzielania w 2016 roku dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki lub materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe

Szanowni Państwo,

Marszałek Województwa,
Starostowie Powiatów,
Prezydenci Miast,
Burmistrzowie i Wójtowie Gmin
województwa zachodniopomorskiego
 
W roku szkolnym 2015/2016 uczniowie klas I, II i IV szkół podstawowych oraz klasy I gimnazjum maja prawo do bezpłatnego dostępu do podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych, przeznaczonych do obowiązkowych zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego, określonych w ramowych planach nauczania ustalonych dla tych szkół. Natomiast, zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 30 maja 2014r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2014.811 ze zm.), w roku szkolnym 2016/2017 obowiązek zapewnienia przez szkoły bezpłatnego dostępu do podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych, obejmie kolejne roczniki uczniów szkół podstawowych i gimnazjów, tj. uczniów klas III i V szkół podstawowych oraz klasy II gimnazjum.
Sposób, tryb oraz terminy udzielania i rozliczania dotacji celowej z budżetu państwa na wyposażenie szkół w podręczniki lub materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 marca 2016r. w sprawie udzielenia dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe ( Dz.U.2016.339).
W celu sprawnej realizacji zadania, proszę przy sporządzaniu wniosków o udzielenie przedmiotowej dotacji zwrócić szczególną uwagę na:
- w przypadku uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebnie kształcenia specjalnego, o których mowa w art. 22ae ust 5a ustawy o systemie oświaty, jeżeli uczniowie ci będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do ich potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, należy złożyć wniosek na załączniku nr 5, w pozostałych przypadkach na załączniku nr 4;
- należy pamiętać, że wydatki poniesione ze środków dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego bez względu na to czy uczniowie ci będą korzystać z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych dostosowanych do ich potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych winny być klasyfikowane w rozdziale 80150, przy czym rozdział 80150 dotyczy szkól ogólnodostępnych oraz integracyjnych, nie dotyczy natomiast szkół specjalnych (w tym przypadku zastosowanie mają odpowiednio rozdział 80102 – Szkoły podstawowe specjalne i rozdział 80111 - Gimnazja specjalne);
- na każdy oddział danej klasy przypada tylko jeden dodatkowy komplet podręczników lub materiałów edukacyjnych, zakupionych ze środków dotacji celowej, w tym dostosowany do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Zatem dyrektor szkoły podstawowej z jednym oddziałem integracyjnym w klasie, do której uczęszcza uczeń niepełnosprawny (korzystający z podręczników, materiałów edukacyjnych lub materiałów ćwiczeniowych, dostosowanych do jego potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych) wnioskując o środki z dotacji celowej na wyposażenie szkoły w podręczniki lub materiały edukacyjne składa do jednostki samorządu terytorialnego dwa formularze nr 1 i 2, ale tylko w jednym z nich może zwiększyć prognozowaną liczbę uczniów o liczbę równą oddziałów danej klasy (dodatkowy komplet podręczników lub materiałów ćwiczeniowych). W przypadku szkoły specjalnej, jeśli do danego oddziału klasy będą uczęszczać uczniowie np. niewidomi i słabowidzący, dyrektor szkoły sporządzając załącznik nr 2 do rozporządzenia, dla każdego rodzaju niepełnosprawności osobno, tylko w jednym z nich może zawnioskować o dodatkowy komplet podręczników lub materiałów edukacyjnych na ten oddział;
- dla każdego rodzaju niepełnosprawności należy złożyć osobny wniosek – załącznik nr 5;
- wnioskowaną kwotę dotacji (z uwzględnieniem kosztów obsługi zadania) należy wpisać w odpowiednie rozdziały klasyfikacji budżetowej, zgodnie ze wskazanymi w załączniku nr 4 i 5 do rozporządzenia;
- zbiorcza tabela zwierająca informację o wskaźnikach i kwotach dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych, opracowana w oparciu o rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2015r. w sprawie wysokości wskaźników zwiększających kwoty dotacji celowej na wyposażenie szkół w podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe dla uczniów niepełnosprawnych (Dz.U.2015.441) stanowi załącznik nr 1 do pisma.

Proces aplikowania o środki z dotacji powinien rozpocząć się w takim czasie, aby z początkiem roku szkolnego uczniowie otrzymali ustalone w szkolnym zestawie podręczniki lub materiały edukacyjne oraz materiały ćwiczeniowe. Informacje lub wniosek, niezbędne do udzielenia dotacji dyrektorzy szkół mogą składać do organów prowadzących od 15 marca br. Dyrektor szkoły, który złoży informacje niezbędne do uzyskania przedmiotowej dotacji, ma możliwość dokonania korekty danych, w przypadku, gdy faktyczna liczba uczniów będzie niższa lub wyższa od przewidywanej na etapie wnioskowania o środki. W myśl pisma Ministra Edukacji Narodowej, jeśli dyrektor szkoły dokona zakupu podręczników na podstawie rzetelnych informacji przed zakończeniem procesu rekrutacyjnego, a ostatecznie do danej klasy przybędzie mniej uczniów, nie będzie konieczności zwrotu przekazanej na ten cel dotacji.
 Przypominam, że stosownie do postanowień art.22ai ustawy o systemie oświaty, dyrektor szkoły podstawowej lub gimnazjum, za zgodą organu prowadzącego, może ustalić w zestawie, podręczniki lub materiały edukacyjne oraz materiały ćwiczeniowe, których koszt zakupu dla ucznia przekracza kwoty dotacji celowej. Wówczas, różnicę między kosztem zakupu kompletu podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz zakupu materiałów ćwiczeniowych dla ucznia a wysokością kwot dotacji celowej, pokrywa organ prowadzący szkołę. Nadmieniam ponadto, że dyrektorzy szkół, przygotowując szkolne plany nauczania dla poszczególnych klas gimnazjum, powinny mieć na względzie planowaną organizację nauczania w tych klasach w kolejnych latach, co pozwoli na zaplanowanie poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych z uwzględnieniem optymalnego wykorzystania środków dotacji, przysługujących na uczniów poszczególnych klas w każdym roku nauki.
W związku z powyższym nauczyciele dokonując wyboru podręczników, materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych, jak również dyrektor szkoły w zakresie ustalenia szkolnego zestawu podręczników lub materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych obowiązujących w danym roku szkolnym, nie mogą ignorować faktu istnienia limitu środków finansowych, określonego w ustawie o systemie oświaty, które szkoła może przeznaczyć na zakup podręczników, materiałów edukacyjnych oraz materiałów ćwiczeniowych.

Zbiorcze wnioski o udzielenie dotacji celowej wraz z informacją uzupełniającą, należy przesłać w formie elektronicznej na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. oraz w wersji papierowej na adres Kuratorium Oświaty w Szczecinie, na następujących formularzach:
- wniosek o udzielenie dotacji celowej w 2016r. na wyposażenie szkół podstawowych, gimnazjów i szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub gimnazjum w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe - załącznik nr 4 do rozporządzenia;
- wniosek o udzielenie dotacji celowej na 2016r. na wyposażenie szkół podstawowych, gimnazjów i szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej lub gimnazjum w podręczniki, materiały edukacyjne lub materiały ćwiczeniowe dostosowane do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów niepełnosprawnych posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego - załącznik nr 5 do rozporządzenia;
- informacja uzupełniająca do wniosku – zgodnie z wzorem, stanowiącym załącznik nr 2 do pisma.

Jednocześnie nadmieniam, że dyrektorzy publicznych szkół prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, składają do organu prowadzącego informacje niezbędne dla ustalenia wysokości dotacji celowej z budżetu państwa, zgodnie z załącznikiem nr 1 i 2 do rozporządzenia. Natomiast dyrektorzy szkół prowadzonych przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną przekazują jednostce samorządu terytorialnego, właściwej do udzielenia dotacji celowej z budżetu jednostki samorządu terytorialnego, tj. obowiązanej do prowadzenia szkół odpowiedniego rodzaju, wniosek o udzielenie przedmiotowej dotacji - załącznik nr 3 do rozporządzenia, wraz z informacjami niezbędnymi dla ustalenia wysokości dotacji, zgodnie z załącznikiem nr 1 i 2 do rozporządzenia. Ponadto, uprzejmie przypominam, że zgodnie z art. 22ae ust. 17 ustawy o systemie oświaty jednostka samorządu terytorialnego dotację celową szkole podstawowej i gimnazjum prowadzonej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub osobę fizyczną przekazuje w terminie 14 dni od dnia otrzymania dotacji celowej.
 
Przygotowane przez Kuratorium Oświaty w Szczecinie w formacie programu Excel, elektroniczne wzory formularzy dla jednostek samorządu terytorialnego oraz szkół, o których mowa w przedmiotowym piśmie, zostały Państwu przekazane pocztą elektroniczną.

      

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, że będą one umieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Proszę pamiętać, że zawsze można zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdują się w Polityce Prywatności.

  Akceptuję pliki cookie na tej stronie.