Jesteś tutaj: Strona główna Nauczyciele i dyrektorzy Komunikat Ministra Edukacji Narodowej w sprawie wycieczek i imprez szkolnych organizowanych w górach i na terenach parków narodowych
Zgodnie z ustawą z dnia 18 sierpnia 2011 roku o bezpieczeństwie i ratownictwie w górach i na zorganizowanych terenach narciarskich (Dz. U. z 2011 r. Nr 208, poz. 1241, z późn. zm.) istnieje obowiązek zastosowania się organizatorów imprez i wycieczek turystycznych, w tym uczestników wycieczek szkolnych, do przepisów regulujących zasady korzystania z danego terenu oraz zasady bezpiecznego przebywania i zachowania się w górach.
Przepisy art. 2 pkt 4 ww. ustawy określają m.in. warunki bezpieczeństwa osób przebywających w górach oraz na zorganizowanych terenach narciarskich, a w szczególności uprawiających tam sport, rekreację lub turystykę.
Ponadto zgodnie z art. 4 ww. ustawy, osoby przebywające w górach obowiązane są do zachowania należytej staranności w celu ochrony życia i zdrowia własnego oraz innych osób, a w szczególności:
1. Zapoznania się z zasadami korzystania z danego terenu, obiektu lub urządzenia i ich przestrzegania;
2. Stosowania się do znaków nakazu i zakazu umieszczonych przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych, organów jednostek samorządu terytorialnego, na terenie których wykonywane jest ratownictwo górskie, dyrekcji parków narodowych i krajobrazowych położonych na obszarze gór, a także do osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej prowadzących w górach zorganizowaną działalność w zakresie sportu, rekreacji lub turystyki;
3. Zapoznania się oraz dostosowania swoich planów aktywności do umiejętności, aktualnych warunków atmosferycznych, prognozy pogody, komunikatu lawinowego dla danego obszaru i zastosowania się do zaleceń i ograniczeń wynikających z ogłoszonego stopnia zagrożenia lawinowego oraz z panujących i przewidywalnych warunków atmosferycznych;
4. Użytkowania sprzętu odpowiedniego do rodzaju podejmowanej aktywności, sprawnego technicznie i zgodnie z jego przeznaczeniem i zasadami użycia;
5. Bezzwłocznego informowania podmiotów uprawnionych do wykonywania ratownictwa górskiego o zaistniałym wypadku lub zaginięciu osoby oraz o innych zdarzeniach nadzwyczajnych mogących mieć wpływ na bezpieczeństwo osób.
Organizowanie imprez turystycznych, wycieczek szkolnych i wypoczynku dzieci młodzieży regulują następujące akty prawne:
1) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. Nr 135, po\. 1516, z późn. zm.),
2) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 stycznia 1997 r. w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy wypoczynku dla dzieci i młodzieży szkolnej, a także zasad jego organizowania i nadzorowania (Dz. U. Nr 12, poz. 67, z późn. zm.),
3) Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (Dz. U. z 2014 r. poz. 196, z późn. zm.),
4) Ustawa z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych (Dz. U. Nr 208, poz. 1240).
Jednocześnie, uprzejmie informuję, że w przypadku pobytu na terenie parków narodowych, rezerwatów przyrody należy stosować się, odpowiednio do regulaminu dla zwiedzających, który określa zasady korzystania z zasobów danego terenu, obiektów i urządzeń.